اگر علاقهمند به خریدهای اینترنتی و یا فعال در حوزهی کسب و کار باشید، حتما عبارت Black Friday (جمعه سیاه) به گوشتان رسیده و یا در این روز از تخفیفهای شگفت انگیزش استفاده کردهاید. در این روز اکثر فروشگاهها در سرار جهان حراجهایی باورنکردنی برای محصولات خود میگذراند. کسب و کارهای ایرانی هم چندسالیست از این رویداد استقبال کردهاند و این جمعه رقابت قابل توجهی برای جذب مخاطب و فروش با یکدیگر دارند. اگر شما هم به بلک فرایدی علاقه دارید در ادامه همراه باشید تا ببینیم فلسفهی این روز چیست و چگونه از جمعه سیاه برای فروش بیشتر استفاده کنیم؟
جمعه سیاه آخرین جمعه ی ماه نوامبر و روز پس از عید شکرگزاری در آمریکا است. به این روز، روز خرید هم میگویند. در واقع این روز ابتدا در سال ۱۹۶۰ در کشورهای مسیحی برگزار شد، و به تدریج به تمامی کشورهای دنیا راه پیدا کرد. میتوان گفت بلک فرایدی مهمترین رویداد برای خریداران و فروشندگان محصولات است. تخفیفی که صاحبان برندها در این روز برای مشتریان خود در نظر میگیرند، مزیتهای فرآوانی برایشان به همراه دارد.
در کشورهای دیگری مانند کانادا، بریتانیا، برزیل، فرانسه و بسیاری دیگر میزان فروش در این روز آماری نزدیک به حداقل دو تا سه برابر فروش روزهای عادی میدهد. مردم ساعتها قبل از آغاز این رویداد، صفهای طولانی در کنار فروشگاهها تشکیل میدهند و یا سایتهای فروش آنلاین گاه با اختلال، کندی و یا از کار افتادن به دلیل هجوم کاربران به صفحاتشان روبرو میشوند. تمام این موارد و حتی بیشتر گواه بر این است که این روز مهم در سالیان اخیر با استقبال عجیبی روبرو شده و کسب و کارها از آن نباید غافل شوند.
این نکته را بدانید که خریداران شما تا بلک فرایدی صبر نمیکنند. حدود ۴۵ درصد از مردم چند روز قبل از جمعه به سایت شما سر میزنند و کالاهای تخفیف خورده و قیمتهای آنها بررسی میکنند. بنابراین از یک هفته قبل در خبرنامههای سایت، شبکههای اجتماعی و هر کانال اطلاع رسانیای که دارید شروع به تبلیغ کنید . محصولات خود را آپلود کرده و با ترفندهای مختلف تبلیغاتی هیجان خرید و رسیدن روز جمعه را به مشتریان القا کنید. تستهای لازم را پیش از شروع رویدادها روی سایت انجام دهید تا مشتری در هنگام خرید با مشکل و قطعی مواجه نشود.
اگر خودتان را به جای مشتری بگذارید متوجه میشوید که در هنگام ورود به سایت، به دنبال راهنماییست که در سریع ترین زمان ممکن او را به آنچه میخواهد برساند. اغلب مردم مخصوصا در جمعه سیاه یا بلک فرایدی برای خرید از سایتهای اینترنتی به دلیل آشنا نبودن با آن به راهنما نیاز دارند. این راهنما باید جذاب باشد. مثلا محصولات محبوب یا آنهایی که تخفیف بالایی دارند را در صفحه نخست سایت با طراحی تبلیغاتی متفاوتی قرار دهید. در این صورت به محض ورود کاربر به سایت، به آن لینک رفته وب احتمال زیادی از شما خرید میکند. این کار به نوعی راهنمای هدیه به مشتری نام دارد.
به مشتریان وفادار خود به طور خاص و ویژه پیام دهید و آنها را از تخفیف خود در روز جمعه سیاه آگاه کنید. این کار اگر در زمان مناسب و به افراد درست انجام شود، شانس فروش شما به میزان قابل توجهی بالا میبرد. ایجاد حس خوب در مخاطب یکی از بهترین روشها در بازاریابی است. همچنین ممکن است شما در این روز مشتری های جدیدی داشته باشید، پیشنهاد میشود برای آنها مزایایی در نظر بگیرید تا دوباره به سایت برگردند. و یا در صفحات کالا، پیشنهاد دهید چه کالاهای مرتبط و مشابهای میتوانند بخرند. هرچقدر در این مسیر برای مشتریها دستهبندیهای ویژه در نظر بگیرید به نفع برند شما خواهد بود.
جمعه سیاه یک فرصت طلایی برای برند شماست. در ایران این روز به یکی از مهم ترین رویدادها برای جذب مشتری و فروش بالا تبدیل شده است. برای بهره بردن از این اتفاق، پیش از هرچیز فروشگاه اینترنتی خود را برای این رویداد آماده کنید. تبلیغات اساسی را انجام دهید و تلاش کنید مشتری پس از این روز باز هم به سایت شما سر بزند. اگر سود خود و کاربر را درست بسنجید و شرایطی را فراهم کنید که بیشترین بازخورد را داشته باشید، به هدف اصلی جمعه سیاه رسیدهاید.
هنوز نظری داده نشده است